برای دانلود روی لینک دانلود راست کلیک کرده و ذخیره و یا بارگیری پیوند را بزنید

دانلود کتاب موانع تاریخی رشد سرمایه داری درایران دوره قاجاریه نوشته احمد اشرف در بوکیها (متن اصلی)

درباره کتاب : احمد اشرف نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی است که در دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کلمبیا، پرینستون و تهران، به تدریس جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی ایران پرداخته است. تاکنون چند کتاب و نیز مقالات متعددی از او منتشر شده، از جمله کتاب «موانع تاریخی رشد سرمایه‌داری در ایران» که در سال ۱۳۵۹ به چاپ رسیده است. موضوعات مطرح شده در آثار او عبارتند از: سلسله مراتب اجتماعی در ایران، سنت و مدرنیته، هویت ملی ایرانیان، روابط زراعی در ایران و رهبری کاریزماتیک و حکومت تئوکراتیک (دین‌سالار) در ایران پس از انقلاب.

پروفسور اشرف در هیات ویراستاران نشریاتی چون «مطالعات ایران»، «ژورنال بین‌المللی سیاست، فرهنگ و جامعه» و «ایران‌نامه» به کار مشغول بوده است و از سردبیران ارشد دانشنامه ایرانیکا میباشد. مقالاتی چون «هویت ایرانی» در طول تاریخ و «نظام طبقاتی» در ایران (به همراه علی بنوعزیزی) از تالیفات او در دانشنامه ایرانیکا است.

در این کتاب شهرهای بزرگ ایران در زمان قاجار به سه قسمت عمده تقسیم می شود :
۱-ارگ
۲-مسجد جامع(آدینه)
۳-بازارها
این مناطق به ترتیب محل استقرار علما ،عمال دیوانی ،تجار و کسبه و پیشه وران بودند.از نظر مکانی مسجد جامع از یک طرف با بازارها و از طرف دیگر با ساختمانهای اصلی دولتی در ارتباط بود که این ارتباط مکانی
( بازارها و مسجد جامع) معنادار و مهم بود .
در اروپا گیلد غربی در شهر خودمختار فعالیت می کردند و در آن نظام میان صنعت و بازرگانی و کشاورزی جدایی اساسی بود.فئودالها در دژها و پیشه وران و بازرگانان در شهرهابودند و اساسا” بین شهر و روستا جدائی افتاده بود ، ولی در شرق عاملان حکومت و زمینداران جملگی در شهر بودند و محله های شهر و اصناف شهری همراه با اجتماعات روستایی زیر سلطه حکومت بود پس آزادی و خودمختاری نبود و همین مانع ایجاد تضاد میان شالودهای تولید شهری و روستایی میشد ،تضادی که در غرب از عوامل موثر پیدایش نظام سرمایه داری بود .
موانع تاریخی رشد سرمایه داری نوین صنعتی و مردم سالاری :
الف- موانع داخلی : خصوصیات شیوه های تولید شهری – روستایی -ایلی و نظام سیاسی،اجتماعی حاصل از آن .
ب-موانع خارجی: وضعیت نیمه استعماری و تحولات سیاسی و اقتصادی جامعه ی ایرانی در شرایط سلطه ی استعماری .

 



 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان