برای دانلود روی لینک دانلود راست کلیک کرده و ذخیره و یا بارگیری پیوند را بزنید

دانلود کتاب رقص کوسه نوشته ابوالقاسم حالت

درباره کتاب :

ابوالقاسم عبداللَّه فرد متخلص به حالت (۱۲۹۳ – ۳ آبان ۱۳۷۲) شاعر، مترجم و طنزپرداز ایرانی بود. وی، شاعر سرود پاینده بادا ایران، اولین سرود ملی ایران بعد از انقلاب، (با آهنگ محمد بیگلری‌پور) است.

زندگی نامه

ابوالقاسم حالت، شاعر، مترجم و محقق توانای معاصر در سال ۱۲۹۳ در تهران به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی و متوسطه به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد و تا زمان بازنشستگی در خدمت این سازمان بود.

ابوالقاسم حالت در جوانی به فراگیری زبانعربی، پرداخت و از سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به شعر و شاعری روی آورد و به سرایش شعر در قالب کهن و تذکره‌نویسی همت گماشت. دیوان حالت که مشتمل بر قطعات ادبی، مثنویها، قصاید، غزلیات و رباعیات است، خود نمایانگر عمق دانش ادبی این محقق است.

وی از سال ۱۳۱۷ همکاری خود را با مجله معروف فکاهی توفیق آغاز کرد و بحر طویلهای خود را با امضای هدهد میرزا و اشعارش را با اسامی مستعار خروس لاری، شوخ، فاضل ماب و ابوالعینک به چاپ می‌رساند. علاقه به مسائل دینی سبب شد از سال ۱۳۲۳ هر هفته چند رباعی جدی که ترجمه‌ای از کلمات قصار علی بن ابی‌طالب بود در مجله «آئین اسلام» چاپ کند. حالت در ترانه‌سرایی نیز دستی توانا داشت و عموماً این ترانه‌ها در قالب فکاهی، انتقادی علیه وضعیت سیاسی و اجتماعی آن زمان بود. حالت در آن سال‌ها با نشریات امید، تهران مصور و پیام ایرانی نیز همکاری داشت و ملک‌الشعرا بهار او را به کنگره نویسندگان ایران دعوت نمود.

در بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ حالت، از طرف انجمن ادبی ایران، شعر نخستین سرودملی بعد از انقلاب را تدوین کرد.


مجموعه ۲۰ داستان شیرین کوتاه: مقمدمه من و ملا، «دوربین عکاسی»، «شریم دزد»، «خانم ویلن تمرین میکند»، «همچشمی»، «بدشانسی در عشق»، «پختن کیک»، «زن و شوهر بلهوس»، «چرا خانم زبانش بند آمده»، «عشق در پشت بام»، «حاکم ظالم»، «ملا لغتی»، «رقص کوسه»، «آقا جواد»، «ملاقات رنگین»، «مریم خانم»، «تنها من بدحافظه نیستم»، «عشق هوایی»، «گردنبند»، «اتیکت»، «دزد ناشی»، ا. شربیانی




 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان